Vinterroning – vejledning til dig, som gerne vil ro hele året

- Knud har følgende råd til dig, som også vil ro, når det er koldt

Slæk aldrig på sikkerheden!

Påklædning
Som minimum bør du have en våddragt på, helst 4 - 5 mm tyk, et eller 2 lag uldunder tøj, vådsko/støvler med en lun strømpe, handsker, der holder dine hænder varme, selv om de bliver våde. Uldhue eller god kasket, tynd uld hoved- og halsbeklædning. En kajakjakke, der holder din krop varm og tør (bortset fra sved). Overtræk/straydeck til kajakken er absolut en selvfølge i vinterhalvåret.

Ekstra sæt tøj: Dit ekstra sæt lune tøj, ligger altid i en 100-procent vandtæt taske/pose, klar til brug, når du er færdig med turen!

Tæt på land
Max 50 meter fra bredden, når du ror.

En vigtig detalje er, at du er opmærksom på din måde at reagere på, når du ligger i vandet, mellem 0 og 3 grader, i vinterhalvåret! Når du har en god indre varme efter 2 - 3 km, hop en tur i vandet og lav en alm. selvredning under trygge forhold, max 20 meter fra land. Du kan sagtens bevare varmen, blot din kondition er i orden.

Find din maximale ydeevne i den forbindelse, og brug den kun 50 procent. Tag det med i din planlægning af din tur! Så går det aldrig galt!

Om muligt: Hav altid en makker med, der også har styr på kajaksporten. Så bliver turen mindst lige så god som i sommerhalvåret.

Tips og ture

Knud på vej til Samsø

Ture og oplevelser

Her kan du læse om nogle af de skønne ture, vi har haft, siden vi startede vores klub.

Tur til Samsø fra Røsnæs den 28. juli 2017
Knud og Michael:
Afgang Borup 04.00, og kom i vandet kl 06.15. Kursen var næsten stik vest, men på grund af strøm, blæst og bølger drev vi mod nord, så turen blev en del længere.
Ankomst Samsø ca 09.30, hvor Knud tilberedte et lækkert måltid med pølser og spejlæg, en lille "morfar" blev der også tid til. En god gåtur på en times tid for at få varmen i kroppen igen, og vente på at regnen var ovre.
Hjemturen var igen med bølger og vind på tværs, og roning efter kompas, da vi ikke kunne se Røsnæs længere. Gode bølger op til en 1 1/2 meter i højden på hjemturen og modvind. Vel retur til Røsnæs kl ca 16.30 og efter lidt hvil og tørt tøj satte vi næsen mod Borup igen.
Ialt ca 40km.
Tak for en fantastisk tur Knud !
Michael

Michael og Knud, Samsø

Rotur til Samsø og retur den 27.- 28./8 2013.

Samlet distance ca. 34 km

Turen til Samsø gik fra spidsen af Røsnæs. Samsø fylder godt i horisonten, og vi havde valgt det korteste stykke, som er 17 km. Jeg havde valgt min fiske/ jagt- kajak, og Joachim sin røde robuste havkajak, og med turgrejet læsset, lå vi godt på vandet. Røsnæs ligger forholdsvis højt, og vi gik ud på læsiden. Der var en stille brise fra nordøst, vindstyrke var omkring 4 - 5 sekundmeter.

Vanddybden er ca. 30 meter, hvor vi skulle over, og sejlrenden til Storbælt, går mellem Samsø og Sjælland/Røsnæs. Dybden giver nogle gode dønninger, og der var lidt ”eftersø” fra eftermiddagen, som gjorde at bølgerne/ dønningerne var omkring en meter. Men de var lange, og gav os ikke besvær. Der passerede 8 store handelsskibe gennem renden, under vores overfart. De 2 af dem var vi 200-300 meter fra os. Det var helt mørkt. Joachim tog sin pandelampe på, så de kunne se, hvor vi lå. Himlen var skyfri, mælkevejen tydelig med alle stjernebillederne, og stjerneskud gav os rig lejlighed til at ønske! Til vores overraskelse var der morild (en algeart) i vandet! Ved hver eneste pagajtag, så det ud som om, der var et mylder af ildfluer rundt om pagajbladet. Strømmen tog til, efterhånden som vi kom tættere på Samsø, så det var bare med at ligge kræfterne i hvert eneste tag! Ved hjælp af Joachims pandelampe fandt vi et godt sted at gå ind. Tre timer tog turen. Vi overnattede her i hver vores telt.

Klokken var 6 næste morgen, og morgendisen lettede langsomt og gav de flotteste synsindtryk af det, vi kunne se af Samsø. Vandet var absolut helt stille, ikke en eneste krusning var der at se, og på DMI forblev højtrykket liggende et par dage endnu. Da kurset blev sat, og vi roede mod Røsnæs, var det fortsat diset over havet! Men vi var ikke i tvivl om retningen - 30 min. efter lettede disen, og Røsnæs lå lige for næsen af os. Nu opdagede vi den ene lille gruppe af marsvin efter den anden -de havde forskellige størrelser og mindede lidt om familier på tur. Takket være det helt stille vand var de små hvaler meget tydelige, og vi prøvede at sætte kursen, således at vi lå foran dem. Dog var de ikke lige så nysgerrige som os. Vandet var klart under hele overfarten, og skibstrafik var der ikke meget af. Tidevandet toppede ved 6- tiden, så strømme var minimal. Selve overfarten tog kun 2 timer.

KNUD og Joachim

En sommerskøn tur Nekselø rundt den 6. juni 2013

Samlet distance: 16-18 km.

Vi var fire, mere eller mindre, morgenfriske medlemmer, Knud, Joachim, Pia og Marianne, der i dag tog fra Borup kl. 4.00 – ja, det var rigtig morgengry og en meget smuk morgen.

Vi tog til Sejerø-bugten og roede ud fra Havnsø til Nekselø i modvind og lidt bølger. God opvarmning til resten turen, som skulle vise sig at byde på udfordring.

Da vi efter ca. 4 km nåede Nekselø, fandt vi en vig, hvor det var vindstille, og vandet var så klart, at vi tydeligt kunne se havbunden og det spændende dyre- og planteliv der. Efter en kort pause, mest af sanitær art, fortsatte vi mod øens nordspids og kom direkte ind i forholdsvist høje bølger og en sjov brænding.Gruppens midaldrende pige skulle absolut lege på bølgerne, selv om jeg endnu ikke rigtigt har styr på støttetag m.m.: Jeg nåde lige omkring nordspidsen og vupti, så rullede kajakken, og den store badetur var en realitet. Det gik så hurtigt, at jeg glemte alt om, hvad jeg havde lært. Kajak og jeg i to dele drev hurtigt ind til kysten. De andre fik en ordentlig sø-gang op og ned, mens de ventede på, at jeg kom op i kajakken igen. Vi fortsatte længe i de legesyge bølger, og der måtte lægges kræfter og teknik i på øens nordvestside. Ingen fare på færde, bare en udfordring af de store, som vi lærte rigtigt meget af. Knud fik rige muligheder for at vejlede os i roteknik undervejs.

Nekselø er en meget smuk ø med høje skrænter og et meget rigt fugleliv. Vi roede forbi mågekolonier med talrige unger, skarver der solede sig i morgensolen og hesteflokke på græs på de stejle bakker. På sydspidsen slog vi lejr og spiste vores meget velfortjente medbragte mad. Resten af ruten øen rundt var mere afslappende, for nu lå vi i lidt læ for bølger og vind. De sidste 5 km tilbage til Havnsø gik i højt tempo. Nu havde vi vinden i ryggen. Men det kunne mærkes i skuldre og arme, da vi nåede sikker kyst, fordi der hele tiden skulle korrigeres for bølgernes retning.

Tak til Knud, Joachim og Pia for en skøn tur i et flot sommervejr!
Marianne

Tur langs Køge Bugt lørdag d. 10. februar 2013

Annelise og jeg havde søndag formiddag en meget fin tur i Køge Bugt, vi var forbi Tryggevælde Å udløbet og fik her kontakt med en nysgerrig sæl, under kontakten med den opdagede den en sildestime lige uden for å-udløbet. Den satte straks efter stimen, sildene brusede op i vandoverfladen og sælen kom tilbage til os, og ligesom viste " Er den ikke flot"? Den havde fanget en meget stor sild, som den så langsomt spiste, efter at have leget med den lige foran os. Jo det var en dejlig tur.

Der var begyndende nyis, og på vejrmeldingen er der ligeledes flageis i Kattegat, efter som der nu er både frostgrader dag og nat og ingen vind, så må vi nok se i øjnene, at det ikke er muligt at komme på vandet før der igen er plusgrader. Da der er ny is rundt langs kysten uanset hvor, som det ser ud lige nu.

Knud

Primo april 2013

Marianne og Knud var oppe i Isefjorden, i går på en 10 km i strid vind, og havde en fin motionstur. Vi lagde ud ved Ejby Havn, en lille havn med tilstødende strand, hvor det er let at komme i vandet. Med en masse svaner, skaver, edderfugle, hvinænder, moseænder, troldænder og skalleslugere blev vi mindet om, at foråret er nær. Temperaturen er dog stadig lav, så Isefjorden lever op til sit navn noget tid endnu.

Knud trodser vejret og har roret en del her i vinter. Bl.a ture til Sejerø Bugten. Her har han roret ture langs Ordrup Næs på vestsiden, med god udsigt til både Nekselø og Sejerø. Han tager ud fra østsiden, ved den store offentlige P-plads, der ligger næsten ude ved spidsen.

Marianne

Tur Køge- Mosede Havn den 4. maj 2013

Turen gik tur/retur fra Køge Kajak Klub og til Mosede Havn. En tur på ialt 30 km. I min nye Coastspirit-kajak

Hornfisken er lige ankommet, og tre morgenfriske lystfiskere var godt i gang. Turen startede med en mild syd-øst vind under 3 sek.- meter. De første ca. 2 km gik med at komme op til Køge Lystbåde Havn og den nye mole, der er lavet i forbindelse med Køge Havns udbygning. Sådan en mole giver jo normalt retur- bølger / dønninger. Vind og bølger var jo næsten ikke til ingen af på turen ud, så ingen udfordringer her. Solen skinnede fra en skyfri himmel. Samtlige ænder og svaner var i forårshumør, og de fulgte hinanden tæt. Mosede Havn har jeg ofte besøgt tidligere, blot med udgangspunkt fra Vallensbæk Kajak Klub.  Havnen er en meget hyggelig lille lystbådehavn, hvor også erhvervsfiskere lander deres fangst. Den er godt udbygget med høje stenmoler og ligger med indsejlingen stik nord. Så der var også dejlig læ, og solen gav god varme her.

På turen tilbage blæste det op til omkring 8 - 12 sek. meter. Der var begyndende skumtoppe på bølgerne, og jeg begav på et tidspunkt ind til strandbredden. I samme øjeblik jeg ramte sandbunden, var kajakken nær blevet fyldt op med vand, da jeg fik bølgerne ind fra siden. På standen fandt jeg en ”lægryde” og holdt en velfortjent pause. Den sidste del af turen gik også fint, dog blev jeg udfordret langs den nye mole, mellem Køge Lystbåde Havn og den gamle Køge Havn. Her kom bølgerne (ca. 1 meter, plus/ minus 50 cm.). Nu fra fire forskellige retninger. Dønningerne og de alm. bølger blev kastet tilbage fra molen. Det var som at sidde i en balje, der blev hvirvlet rundt.

Lystfiskermolen var nu indtaget af lystfiskere, der gik efter hornfisk, så det var bare med at komme godt langt ud, så de ikke fik en på krogen. Tilbage ved Køge Kajak Klub, blev jeg modtaget af Jette, som altid er frisk og som også har rigtigt mange ”km i armene”. Hun hjalp mig med at bære kajakken op.

Jeg var lige forbi fiskeforretningen i Køge og fik fire fine hornfisk med hjem til aftensmaden.

Knud

Sikkerhed til søs

Læs mere her

Rokort
Det handler om at få km i armene. Her kan du finde et ark, som kan hjælpe dig med at føre regnskab med dine ture og tilbagelagte km: Rokort

Borup Kajak-klub www.borupkajak.dk | CVR: 34 74 83 65  | Tlf.: 25 29 73 64 | borupkajak@live.dk